هواللطیف

جده ، ترکیه و نقش آفرینی ما در این جریان ها

دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۱۱ ب.ظ

 

1-اوایل دبیرستان بودم که اینترنت را با کارت های دایال آپ تجربه می کردیم و شده بودیم عضو فعال فروم های اجتماعی که قواعد حضور در فضای مجازی را نمی دانستم. سعی داشتم هرچه بیشتر افراد را با دغدغه هایم آشنا کنم ولی همین ندانستن قواعد، کار دستمان داد و اشتباهات زیادی مرتکب شدم.

خاطرم هست یکی از شبهاتی که همیشه مطرح میشد و می شود بحث سفر حج بود و این که کمک به فقرا یا مسائلی از این دست افضل از سفر حج است. برخی سعی در زیر سوال بودن این واجب الهی بودند. این شبهه و امثال اینها که به نوعی مسائل درست و غلط را در کنار هم مطرح می کرد با مغالطه بسیاری از انحرافات را توجیه می کرد.

این دست شبهات سالها مطرح می شوند و به طرق گوناگون رواج پیدا می کنند و در برخی فرصت ها مجال موج سواری بین عوام جامعه را هم بدست می آورند.

متاسفانه شاهد بودیم پس از ماجرای فرودگاه جده که با یک پوشش رسانه ای همراه شد فرصتی شد که از این احساسات برانگیخته شده سوء استفاده شود. در این ایام باز هم همان شبهاتی که سالها پیش از طرف برخی ناآگاهان و گاها مغرضان مطرح می شد این بار از زبان عامه جامعه و عجیبتر قشر مذهبی ما شنیده می شد.مطالبی که مشروعیت سفر حج را زیر سوال می برد و جریانی که دلسوزی امت را آگاهانه به سمت انحراف سوق می داد.

شاهد این مدعا که این موج یک جریان عادی نبود و موج انحرافی مدیریت شده بود این روزها بیشتر به چشم می آید.ماجرای اهانت به دو زن محجبه ایرانی در ترکیه می توان گفت که دردناکتر از قضیه فرودگاه جده است.نکته قابل توجه اینکه این رفتار ترک ها بارها مسبوق به سابقه است.علاوه بر این باید این نکته را در نظر گرفت که تجاوز ماموران سعودی یک خطایی بود که توسط دولت متخاصم سعودی هم محکوم شد و پلیس و پزشکی قانونی و دادگاه آن برگزار شد ولی این بار در ترکیه ما شاهد مجموعه ای از رفتارهای اهانت آمیز توسط پلیس و سایر نهادهای این کشور هستیم که شبهه عمدی بودن این رفتارها را تقویت می کند.

اما آنچه بر خلاف انتظار شاهد آن بودیم سکوت مجامع خبری و جریان های موج ساز در شبکه های اجتماعی بود.این اتفاق نشان داد که بسیاری از این موج سازی های رسانه ای به صورت مدیریت شده مطرح می شود و اگر آگاهانه رفتار نکنیم ناخواسته در زمین دشمن بازی کرده ایم و قاعده بازی را فراموش کرده ایم.

2-چندی پیش در بیت یکی از مراجع عظام دو استفتاء مطرح شد.در یکی از آنها از وجود حضرت رقیه(س)سوال شده بود و دیگری از پخش فیلم رستاخیز پرسیده بود.

ایشان هردو سوال را بی پاسخ گذاشتند و خطاب به ما گفتند که اینها پاسخ استفتائات را می دانند و هدفشان از این سوالها چیز دیگری است.

چند روز بیشتر نگذشته بود که موج تحریم فیلم رستاخیز با شدت تمام در فضای مجازی به راه افتاد و استفتائاتی که از دفتر مراجع مبنی بر تحریم نمایش فیلم مطرح شده بود هم دستاویزی شد و در نهایت این جریان پس از چند روز به ماجرای قمه زنی یک زن در مقابل سینما ختم شد و معلوم شد که این بار هم شروع این جریان خیلی خودجوش نبوده است.این دست اتفاقات پیش از این هم در باره مسائل مطرح شده در باره حضرت رقیه(س) یا حضرت محسن(س) هم صورت گرفته بود و دست جریانی که قصد دارد مسائل حاشیه ای را به عنوان مسائل اصلی مطرح کند و به اختلاف افکنی دامن بزند کاملا نمایان بود.

یادداشت حقیر متوجه مراجع محترم نمی شود چراکه وظیفه شرعی آنان پاسخ به استفتائات و حراست از انحرافات است لکن این دست تجربیات نشان می دهد که آگاهی از جریانات روز و دانستن قواعد بازی ما را از افتادن در بسیاری از این دامها نجات میدهد.

  • مهدی یار

نظرات  (۱)

با سلام

گرچه هنوز جریان ترکیه را نمیدانم! همانطور که قضیه جده را دیر با خبر شدم ولی  حرفی که درباره جریان سازی رسانه زدی حرف حقی است


از اینکه هنوز وبلاگ را زنده نگه داشتی ممنون


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی