هواللطیف

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۹
مرداد

البته آن‌چه را که ما در سال ۹۲ در پیشِ رو داریم، باز عمدتاً در دو عرصهی مهم اقتصاد و سیاست است. در عرصهی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهایی هم انجام گرفت، منتها ترویجتولید ملی و حمایت از کار و سرمایهی ایرانی، یک مسألهی بلندمدت است؛ در یک سال به سرانجام نمی‌رسد. 

مقام معظم رهبری فروردین 92-حرم مطهر رضوی

تبلیغات شامپوهای خارجی در صداوسیمای جمهوری اسلامی بر خلاف رویه چند مدت اخیر مبنی بر ممنوعیت تبلیغات محصولات خارجی است.و به نظر میرسد این آغازی باشد بر تبلیغ سایر محصولات خارجی در رسانه ملی.

آقای صداوسیما این عقب نشینی به هیچ وجه قابل توجیه نیست.خصوصا وقتی که مردم به اقتصاد مقاومتی تشویق میشوند لطفا لطفا خودتان هم کمی به این شعار پایبند باشید.


  • مهدی یار
۲۹
مرداد

بسمه تعالی

«خانواده»عنوان کتابی است با موضوع خانواده و نقش خانواده در جامعه که اخیرا توسط موسسه جهادی مرکز صهبا چاپ و منتشر شده است.این کتاب به سبک برخی دیگر از کتب این موسسه با آوردن بیانات مقام معظم رهبری بدون هیچ گونه جرح و تعدیل و دست بردن در آن گردآوری شده است.

مطالعه کتاب مذکور برای آشنایی هرچه بیشتر با نگاه اصولی و صحیح اسلام به زن و خانواده به مخاطبان توصیه می شود.

نقدهایی هم بر شیوه تالیف این کتاب وارد است که مختصرا به آن اشاره می شود:

در مقدمه این کتاب آمده است:«کتاب سازی برای موضوعات مختلف بایستی از سبک های متناسبی بهره ببرد.سبک هایی مستند ،بدیع،گویا،رسا،جذاب و شکیل».و با این مقدمه سبک نگارش این کتاب را ساخت یک جلسه مطول مطوی در محضر مقمام معظم رهبری معرفی کرده است.البته درست است این سبک،سبک بدیع و ومبتکرانه ایست اما به نظر می رسد خیلی متناسب با حجم و مطالب ارائه شده در کتاب نیست و استفاده از سبک های نگارشی دیگر همچون فصل بندی کتاب گویاتر و برای مخاطب گیراتر می شد.

در مورد جمع آوری مطالب هم باید اشاره کرد که مولف در عین اینکه سعی کرده موضوعات را در کنار هم بیاورد و یک پیوستگی در مباحث گوناگون ایجاد کند اما با این وجود در جای جای کتاب مشاهده می شود که موضوعات مطرح شده بار دیگر در صفحات مختلف کتاب مطرح می شود.برای مثال مشاهده شد که موضوعاتی مانند نگاه غرب به زن،نگاه جنسیتی به زن،بحث سکن و آرامش خانواده و... در چند جای کتاب به صورت پراکنده آورده شده است.علاوه بر این آوردن مطالب بعضا تکراری در یک موضوع اگر چه خالی از لطف نیست لکن گاها ملال آور می شود و ممکن است برای مخاطب حین مطالعه احساس دلزدگی ایجاد کند.در حالی که میشد با قراردادن مطالب مورد نظر در مطلب تکراری داخل کروشه از این تکرار جلوگیری کرد.

علاوه بر این بهتر بود مطالب مطرح شده با یک نظم بهتری پیش می رفت.برای مثال مسائل انتخاب همسر و مهریه و جهیزیه و ازدواج در ابتدای کتاب مطرح می شدند و مباحث خانواده و تحدید نسل و تربیت فرزندان پس از آن به ترتیب مطرح می شدند.

نکته دیگری که به نظر میرسد از آن غفلت شده است برخی مسائل مطرح شده در دیدار های رهبری معظم در اردیبهشت ماه سال جاری است که از اهمیت بالایی هم برخوردار بوده است.مسائلی از قبیل تعیین جنس مشغولیتهای زن در خارج از خانه و موضع اسلام در قبال برخی فعالیتهای زنان مثل وزارت و...

البته نقدهای وارده در جهت هرچه بهتر شدن کیفیت کتاب حاضر و کتابهایی از این دست می باشد و نباید از نکات مثبت فراوان این کتاب من جمله روانی و یکدستی بودن مطالب به طوری که مخاطب احساس نمیکند این مباحث گاها با فاصله ای نزدیک به 20سال مطرح شده است و همینطور اصل نیازسنجی و نگارش این کتاب در مقطع کنونی چشم پوشی کرد.

 

  • مهدی یار
۱۸
مرداد

امام هشتم


به هوای حرمش میگذرد ایامم

کوه دردم که کند نام رضا(ع) آرامم


بسم الله...


پ.ن:عکس اختصاصی است.

  • مهدی یار